بازدید کننده گرامی! خوش آمدید. جهت دسترسی به تمام امکانات تالارهای گفتگو، لازم است با نام کاربری خود وارد شوید و اگر ثبت نام نکرده اید، ثبت نام نمایید. جهت ثبت نام اینجا را کلیک کنید.
 
راهنمایی: برای انتخاب تالار مورد نظر و مشاهده مطالب مرتبط با موضوع خود ، به صفحه اصلی تالارهای گفتگو بروید.
کانال خریداران و فروشندگان مواد پلاستیک آمار معاملات و عرضه های مواد پلیمری در بورس کالا را از طریق تلگرام دریافت کنید
تاریخ امروز 24 ژوئن 2018, 20:34




پاسخ به موضوع  [ یک پست ] 
 پرتال (پورتال) چیست و نقش آن در تجارت الکترونیک 
نویسنده پیام
آواتار کاربر

عضو: 16 دسامبر 2007, 11:14
پست ها: 299
مقاله: پرتال (پورتال) یا درگاه، گامی به دنیای مجازی و کاربرد آن در تجارت الکترونیکی

امروزه بهره گیری از فناوری اطلاعات، تشکیل جوامع نوینی را نوید می دهد که از آن به عنوان جوامع اطلاعاتی یاد می شود. جامعه اطلاعاتی بشر را به عصر جدیدی وارد کرده است که در آن ابعاد مکانی و زمانی کمرنگ شده و تعاملات انسانی بیش از پیش تقویت می شود. با این مقدمه به معرفی یکی از ابزارهای مهم توسعه جوامع اطلاعاتی به نام پرتال می پردازیم.

پرتال عبارت است از درگاهی به دنیای اطلاعات و منابع اطلاعاتی، به صورت دسته بندی شده و در شکل مورد نیاز کاربر. پرتال فراهم کننده ویژگی هایی نظیر دسترسی به صورت توزیع شده، مستقل از بستر به صورتی شخصی و امن و نیز قابلیت های مدیریتی و نظارتی می باشد. اگر بخواهیم ساده بگوییم، پرتال صفحه وب واسطی است که امکان دسترسی آسان را به هر چیزی که کاربر، برای انجام وظیفه یا خواستش نیاز دارد - بدون توجه به این که محل فیزیکی آن کجاست- فراهم می کند. به بیان دیگر پرتال «درگاهی» است به دنیایی مجازی که کاربر می تواند از طریق امکانات فراهم شده در آن تمامی نیازهای خود را برآورده کند؛ نیازهایی مانند جست وجو و یا خرید (مثلاً یک کتاب)، دسترسی به حساب بانکی، افزایش و کاهش اعتبار یک حساب اعتباری و یا به روزرسانی اطلاعات سخت افزاری از محل کار، پرتال همه چیز را از طریق درگاهی واحد برای کاربر خود فراهم می سازد.

▪ به طور کلی مهمترین ویژگی های یک پرتال عبارتند از:

قابلیت دسته بندی و طبقه بندی مطالب و محتویات، مدیریت و تجمیع مطالب و محتویات، یکپارچگی با سیستم ها و زیر سیستم های موجود، ارایه ابزارهایی جهت تولید و توسعه مطالب و محتویات، قابلیت توازن بار، افزونگی و پیشگیری از مشکلات و خطاها، قابلیت ارایه محتویات و مطالب روی هر نوع سیستم و بستری (مثلاً پشتیبانی از سیستم های بی سیم و سیار)، قابلیت Single sign on ، پشتیبانی از زبان های مختلف، سهولت دسترسی به اطلاعات، قابلیت امنیت مناسب (با تعیین سطوح دسترسی)، قابلیت سفارشی سازی و شخصی سازی، قابلیت جست وجو و شاخص گذاری مطالب و محتویات، قابلیت مرور مطالب و محتویات دسته بندی شده، قابلیت ارایه یکسری خدمات از طریق مولفه های قابل جایگزین و سفارشی سازی (به اصطلاح پرتلت) و در انتها از مهمترین ویژگی های پرتال های بزرگ استفاده از بانک های اطلاعاتی یک پارچه می باشد.

● کاربردهای پرتال:

یکی از مهمترین کاربردهای پرتال ها در تجارت الکترونیک می باشد و الگوهای مختلفی مانند B2B و B2C و B2E را شامل می شود. همچنین از پرتال ها می توان به عنوان یک ابزار مهم در پیاده سازی سیستم های ERP و CRM در بنگاه های تولیدی و اقتصادی استفاده نمود و یکی دیگر از کاربردهای اساسی پرتال ها پرتال های آموزش الکترونیکی می باشد که مهمترین پرتال این مجموعه سیستم مدیریت محتوای آموزشی ((LMS می باشد که کنترل دقیقی فراگیران دارد و به عنوان آخرین مورد معرفی استفاده از پرتال ها باید به سیستم های مدیریت محتوا (CMS) اشاره کرد که مهمترین رکن سایت های اطلاع رسانی می باشد و از پرکاربردترین پرتال ها در عرصه های خبری می باشد.

فریما سادات میری


08 جولای 2009, 14:44
مشخصات شخصی
مشاهده پست های قبلی:  نمایش بر اساس  
پاسخ به موضوع   [ یک پست ] 

افراد آنلاین

کاربران حاضر در این تالار: - و 17 مهمان


شما نمی توانید در این تالار موضوع جدید باز کنید
شما نمی توانید در این تالار به موضوع ها پاسخ دهید
شما نمی توانید در این تالار پست های خود را ویرایش کنید
شما نمی توانید در این تالار پست های خود را حذف کنید
شما نمی توانید در این تالار ضمیمه ارسال کنید

جستجو برای:
پرش به:  
 cron
Powered by phpBB © phpBB Group
تبادل لینک | تماس با ما | دریافت قیمت کالاهای معامله شده از طریق ایمیل | تبلیغات در سایت | قیمتهای روزانه کالاهای پایه ایی در سایت | نقشه سایت | صفحه اصلی سایت | مقالات سایت


تمام حقوق برای سایت بورس کالا محفوظ است. نقل و استفاده از مطالب سایت  بورس کالا فقط با ذکر نام و لینک آدرس سایت بورس کالا مجاز است.
نوشته ها و نظرات کاربران سایت ، نظر شخصی افراد بوده و لزوما مورد تایید سایت نیست
توجه : سایت بورس کالا ، یک سایت مستقل و خصوصی بوده و ارتباطی با شرکت بورس کالای ایران ندارد