بازدید کننده گرامی! خوش آمدید. جهت دسترسی به تمام امکانات تالارهای گفتگو، لازم است با نام کاربری خود وارد شوید و اگر ثبت نام نکرده اید، ثبت نام نمایید. جهت ثبت نام اینجا را کلیک کنید.
 
راهنمایی: برای انتخاب تالار مورد نظر و مشاهده مطالب مرتبط با موضوع خود ، به صفحه اصلی تالارهای گفتگو بروید.
کانال خریداران و فروشندگان مواد پلاستیک آمار معاملات و عرضه های مواد پلیمری در بورس کالا را از طریق تلگرام دریافت کنید
تاریخ امروز 20 ژانویه 2020, 06:43




پاسخ به موضوع  [ یک پست ] 
 سهام ایران خودرو و سایپا 
نویسنده پیام

عضو: 03 آوریل 2010, 17:59
پست ها: 84
یکی از مباحث مهم و اثرگذار بر روند بورس و حتی اقتصاد کشور چگونگی اجرای اصل 44 می باشد به نوعی فعالان بورس و بطور کلی اقتصاد با تدوین برنامه های خود به این موضوع توجه ویژه ای دارند .

در سال جاری فارغ از اینکه روند واگذاریها در غالب اصل 44 چگونه خواهد بود بحث واگذاری سهام دو شرکت مهم و بزرگ صنعتی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا بسیار گرم است و با تأکید مقامات رده اول کشور بر لزوم حمایت از این صنعت داخلی و امکان تغییر و تحول و افزایش راندمان تولید در این دو شرکت بنظر می رسد سال جاری ، سال سرنوشت ساز برای ایران خودرو سایپا و بطور کلی صنعت خودروسازی می باشد.

مسئولین خصوصی سازی در آخرین اظهارات خود برخی از شرایط را برای واگذاری این دو سهم اعلام نموده اند .

به گزارش بورس نیوز ؛ فروشنده سهام شرکتهای دولتی یعنی سازمان خصوصی سازی اعلام کرده که حداقل قیمت مورد نظر سازمان برای شروع روند واگذاری عمده در این دو نماد خودرویی در بورس 300 تومان است تا سازمان خصوصی سازی رضایت دهد . البته این اقدام جدید محسوب نمی شود و سابقه نشان داده که سازمان خصوصی سازی پیش از عرضه های خود به روشهای گوناگون سعی می کند که قیمت هر سهم در اختیار خود را افزایش دهد و بارها مشاهده شد که سهام شرکتهای عرضه شده توسط سازمان خصوصی سازی قیمت های پایین تر از عرضه اولیه را تجربه کرده اند .

اما نکته جدید در خصوص این اظهار نظر اخیر مسئولین خصوصی سازی تفاوت بالای موجود در قیمت مورد نظر سازمان و قیمت های فعلی این دو سهم در بورس است که احتمال رشد آنها را افزایش می دهد .

مازیار حقیقی قائم مقام کارگزاری آبان و یکی از کارشناسان بازار سرمایه در این خصوص به خبرنگار بورس نیوز گفت : بحث قیمت گذاری یک بحث پیچیده است که عوامل مختلفی در آن تأثیر گذارند و بطور کلی به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات در بورس که از جمله معضلات قدیمی و مزمن بازار است نمی توان تحلیل دقیقی ارایه نمود اما سه دلیل عمده را می توان برای محدوده قیمت مورد نظر سازمان خصوصی سازی در خصوص واگذاری این دو سهم ذکر نمود.

اول اینکه در واگذاری های عمده معمولاً بهای تعیین شده برای پرداخت بصورت ترکیبی از نقد و اقساط می باشد که قسمتی عمده ای از آن نیز اقساطی پرداخت می شود لذا سازمان یابد حساب تورم و بسیاری از عوامل دیگر را داشته باشد تا ضرر نکند .

دلیل دوم ارزش دارایی های این دو شرکت است البته لازم بذکر است بحث ارزش نقدی و به روز نبودن این موضوع همواره از معضلات بازار بشمار می رود که باعث می شود برآورد صحیحی از میزان ارزش دارایی های هر شرکت وجود نداشته باشد .

بنظر می رسد سازمان خصوصی سازی اعتقاد دارد ارزش دارایی این دو شرکت بسیار بالاتر از قیمت فعلی قرار دارد .

سرانجام دلیل سوم اینکه خرید بلوک 18درصدی از سهام این دو شرکت می تواند تأثیر زیادی در این صنعت داشته باشد چرا که ایران خودرو سایپا و زیر مجموعه های فراوانی دارند از سوی دیگر با توجه به حمایتهایی که از این صنعت صورت می گیرد بازار فروش آن نیز مطمئن است .

به گزارش بورس نیوز ؛ حقیقی تأکید کرد با این روند احتمال افزایش قیمت سهام این دو نماد خودرویی بسیار بالا است .

شوری یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه نیز در این خصوص به خبرنگار بورس نیوز گفت: این یک امر طبیعی است که قیمت سهام بلوک مدیریتی با قیمت هر سهم آن در بورس تفاوت داشته باشد اما قیمتی که سازمان خصوصی سازی در نظر دارد بسیار بالا تر از قیمت های فعلی سهام شرکت های ایران خودرو و سایپا است و فارغ از اینکه محدوده قیمتی مورد نظر صحیح است یا خیر بطور حتم این موضوع باعث افزایش نوسان در این دو نماد خواهد شد .

شوری در پایان تأکید کرد : با توجه به اینکه سهام این دو شرکت به لحاظ ارزش داراییها بسیار بالاتر از رقمهای فعلی است و احتمال اینکه واگذاری در این دو نماد باعث رشد قیمت خرده فروشی این دو سهم باشد قوی است و به اصطلاح فنر قیمتی این دو سهم که سالهای متمادی فشرده شده یکباره رها می شود .

در پایان نکته ای که از گفته های این دو کارشناس استنباط می شود این است که کمبود اطلاعات در بازار باعث شده که نتوان تحلیل درستی از ارزش سهام شرکتها و بخصوص دو شرکت ایران خودرو و سایپا داشت این مشکلی است که سالیان طولانی بازار با آن مواجه است و اگر اطلاعات بصورت شفاف و به موقع عرضه شود بسیاری از مشکلات و حرف و حدیثها در خصوص مسایلی همچون قیمت گذاری از بین خواهد رفت .


19 آوریل 2010, 11:16
مشخصات شخصی
مشاهده پست های قبلی:  نمایش بر اساس  
پاسخ به موضوع   [ یک پست ] 

افراد آنلاین

کاربران حاضر در این تالار: - و 7 مهمان


شما نمی توانید در این تالار موضوع جدید باز کنید
شما نمی توانید در این تالار به موضوع ها پاسخ دهید
شما نمی توانید در این تالار پست های خود را ویرایش کنید
شما نمی توانید در این تالار پست های خود را حذف کنید
شما نمی توانید در این تالار ضمیمه ارسال کنید

جستجو برای:
پرش به:  
 cron
Powered by phpBB © phpBB Group
تبادل لینک | تماس با ما | دریافت قیمت کالاهای معامله شده از طریق ایمیل | تبلیغات در سایت | قیمتهای روزانه کالاهای پایه ایی در سایت | نقشه سایت | صفحه اصلی سایت | مقالات سایت


تمام حقوق برای سایت بورس کالا محفوظ است. نقل و استفاده از مطالب سایت  بورس کالا فقط با ذکر نام و لینک آدرس سایت بورس کالا مجاز است.
نوشته ها و نظرات کاربران سایت ، نظر شخصی افراد بوده و لزوما مورد تایید سایت نیست
توجه : سایت بورس کالا ، یک سایت مستقل و خصوصی بوده و ارتباطی با شرکت بورس کالای ایران ندارد