بازدید کننده گرامی! خوش آمدید. جهت دسترسی به تمام امکانات تالارهای گفتگو، لازم است با نام کاربری خود وارد شوید و اگر ثبت نام نکرده اید، ثبت نام نمایید. جهت ثبت نام اینجا را کلیک کنید.
 
راهنمایی: برای انتخاب تالار مورد نظر و مشاهده مطالب مرتبط با موضوع خود ، به صفحه اصلی تالارهای گفتگو بروید.
کانال خریداران و فروشندگان مواد پلاستیک آمار معاملات و عرضه های مواد پلیمری در بورس کالا را از طریق تلگرام دریافت کنید
تاریخ امروز 21 اکتبر 2018, 06:23




پاسخ به موضوع  [ 2 پست ] 
 نسبت قیمت به سود (P/E) 
نویسنده پیام
آواتار کاربر

عضو: 24 نوامبر 2007, 14:48
پست ها: 44
رابطه قیمت به درآمد تحت عنوان نسبت P/E نامیده می شود. سرمایه گذاران اغلب از نسبت P/E به عنوان ابزار نمایش ارزش یک شرکت یاد می کنند. این نسبت به شرح زیر محاسبه می گردد:

(سود هر سهم) / (قیمت هر سهم) = P/E

این نسبت رایج ترین نسبتی است که در بازار سرمایه برای سرمایه گذاران، تحلیل گران، مدیران پرتفوی، مشاوران و... اهمیت دارد. علت محبوبیت این نسبت، توان نمایش رابطه ارزش بازار و سود هر سهم با یک عدد ریاضی است. هدف این نسبت بیان رابطه قیمتی است که یک سرمایه گذار برای سهم می پردازد و چشم انداز آینده شرکت و سود پیش بینی شده آن است.

نسبت قیمت به درآمد، دوره بازگشت اصل سرمایه را از محل سودهای آتی نشان می دهد. به عنوان مثال اگر شما سهامی با نسبت P/E برابر 10 خریداری کنید به این معناست که 10 سال طول می کشد تا شرکت کل سرمایه اولیه شما را از محل سودهای خود، باز پس دهد.

به جرات مي توان گفت پيچيده ترين نسبت تحلیل بنیادی P/E نام دارد. گفتیم اين فاكتور، انتظار سرمايه‌گذاران از آينده را، متجلي مي‌كند. اگر بازار انتظار رشد و شكوفايي از سهم يا صنعتي را داشته باشد، نسبت قيمت بر عايدي آن را بالا برده و اگر به سود دهي سهم يا صنعتي اميدوار نباشد، P/E آن را پايين مي‌برد.

در محاسبه P/E فاكتورهاي مختلفي از قبيل ريسك، حجم نقدينگي و شرايط روحي بازار موثرند، اما اگر بخواهيم به صورت ايده آل بحث كنيم مي توان گفت P/E متوسط بازار؛ اگر از ريسك صرفنظر كنيم؛ بايد در حدود 100 تقسيم بر نرخ سود باشد. يعني مثلا اگر نرخ سود 17 درصد باشد، متوسط بايد حوالي 5/88 يا اندكي كمتر باشد. اگر نرخ سود 20 درصد باشد، P/E بازار بايد حوالي پنج باشد و ... پس كاهش نرخ سود موجب كاهش مخرج كسر و در نهايت موجب افزایش P/E در بازار مي‌شود.

اگر بپذیریم که حاصل کسر قیمت بر عایدی افزایش پیدا کند، با فرض ثبات عایدی، قیمت رشد خواهد کرد. بگذارید مثالی بزنیم. فرض کنید شما می خواهید پول خود را در محلی سرمایه گذاری کنید و دو انتخاب دارید:

انتخاب نخست بانک، که به شما 17 درصد سود می دهد و انتخاب دوم شرکتی است که سود نقدی آن (طی چند سال آینده) حدود 30 درصد در سال خواهد بود. خوب کدامیک را انتخاب می کنید؟

منظور از این مثال این است که به نقش رقابتی بازار بورس و بانک ها اشاره کنیم و به طور ضمنی بگوییم زمانی که نرخ سود پایین می آید، بر جذابیت بورس افزوده می شود.


ویژگی های P/E

1- نسبت P/E منعکس کننده عقیده بازار درباره یک شرکت است. معمولا نسبت P/E شرکت های خوب و رو به رشد، بالا است.

2- نسبت P/E بزرگ، نشان دهنده خوش بینی و نسبت P/E کوچک، نشان دهنده بدبینی سرمایه گذاران درباره آینده شرکت است.

3- نسبت P/E تا زمانی بالا خواهد بود که سرمایه گذاران به توانایی رشد و تحقق سود و یا افزایش قیمت سهام یک شرکت اعتقاد داشته باشند. به محض اینکه این اطمینان در قابلیت سود آوری شرکت ازبین برود، این نسبت افت خواهد کرد.

4- نسبت P/E اعتبار شرکت و مدیریت آن و همچنین اعتمادی که سرمایه گذاران در مورد استعداد دست یابی به سود شرکت دارند، را منعکس می کند.

5- نسبت P/E همانند دماسنجی است که به صورت مداوم میزان رفتار (حرارت) سهام را بررسی و به بازار اعلام می کند.

6- نسبت P/E نشان دهنده سطح ریسک یک سهم نیز است. هر چه P/E بالا تر باشد. ریسک سهم نیز بالاتر خواهد بود.

7- در صورت منفی شدن بازار، تمایل به فروش سهام با P/E بالا نسبت به سایر سهام افزایش می یابد.

8- هنگامی که شرکت ها دوره رشد خود را پشت سر می گذارند، سود آنها تثبیت و نسبت P/E آنها تعدیل می شود.


متوسط P/E سهام در کشور های مختلف:

در اقتصادهای توسعه یافته نسبت P/E های بالای 50 هم یافت می شود ولی متوسط P/E سهام در اقتصاد توسعه یافته حدود 20 است. مکاتب اقتصادی در حال توسعه معتقدند P/E در اقتصاد در حال توسعه، باید بیشتر و بالاتر از اقتصادهای توسعه یافته باشد، زیرا در این کشورها شرکت ها در حال رشد هستند و P/Eهای بالا، این رشد را منعکس می کند.

برای محاسبه نسبت P/E یک شرکت، از متوسط P/E درهر صنعت، کمک گرفته می شود. متوسط P/E در هر صنعت، نسبت به صنعت دیگر تغییر می کند و بستگی به عمر مفید صنعت و عوامل تاثیرگذار صنعت در مقایسه با صنعت دیگر دارد.


عوامل موثر در تعیین نسبت P/E

1- اندازه شرکت
2- مدیریت شرکت
3- رشد شرکت
4- وجود طرح های توسعه اقتصادی در شرکت
5- وجود ظرفیت بالقوه قابل بهره برداری در شرکت
6- وجود بازار خوب و با کشش برای محصولات تولیدی شرکت
7- موقعیت شرکت در صنعت مربوطه
8- چشم اندازهای صنعتی که شرکت در آن فعالیت می کند
9- تقاضا برای سهام شرکت
10- کمیت و کیفیت سود یک شرکت
11- دوره برگشت سرمایه مورد انتظار سرمایه گذاران
12- نرخ بازده رایج بازار از سرمایه گذاری
13- نرخ سود در شبکه بانکی

برخی از فعالان بازار توصیه می کنند علاوه بر در نظر گرفتن عوامل موثر در تعیین نسبت P/E، در بازارهای رو به رشد و مثبت، باید به دنبال سهام با نسبت P/E بالا بود و در بازار های کاهشی، از خرید و نگهداری سهام با نسبت P/E بالا اجتناب کرد، ولی این دستورالعمل، یک روش قطعی نیست و همانطور که گفته شد عوامل متعدد دیگر را نیز باید در خرید و نگهداری سهم مورد نظر قرار داد، هرچند می توان گفت که تنها به صرف پایین بودن نسبت P/E ، به خرید یک سهم اقدام نکنید.

_________________
ما برای بوسیدن خاک سر قله ها --- چه خطرها کرده ایم، چه خطرها کرده ایم
ما برای آنکه ایران گوهری تابان شود --- خون دلها خورده ایم خون دلها خورده ایم
ما برای آنکه ایران خانه خوبان شود --- رنج دوران برده ایم رنج دوران برده ایم


19 سپتامبر 2008, 15:59
مشخصات شخصی

عضو: 13 فوریه 2009, 15:30
پست ها: 468
تجزیه و تحلیل نسبت P/E

پرسش از آقای ماحوزی: علت افت قیمت سهام سایپا با وجود P/E پایین در مقایسه با سایر شرکت ‌ها چیست؟

نسبت قیمت بر درآمد (P/E) از جمله مفاهیم جالب در بازار سرمایه است، زیرا معمولا افراد پس از شنیدن توضیح کوتاهی در مورد آن تصور می‌کنند که به خوبی مفهوم آن را درک کرده اند و این در حالی است که هر چه تجربه سرمایه‌گذار در بازارهای مالی بیشتر می‌شود، در می‌یابد که درک مفهوم این نسبت و کاربرد صحیح آن در انتخاب سرمایه‌گذاری‌ها تا چه اندازه پیچیده و عمیق است. همان‌طور که می‌دانید، این نسبت از تقسیم قیمت بر سود هر سهم شرکت به دست می‌آید. بنابراین، اگر P/E یک سهم 5 باشد، بدین معنی است که سرمایه‌گذاران حاضرند 5‌ریال برای هر یک‌ریال از سود شرکت بپردازند و این عدد، نرخ بازگشت سرمایه 20‌درصدی سالانه را در مورد سهام این شرکت (بافرض ثبات سودآوری و تقسیم کامل سود) نشان می‌دهد. رقم 20‌درصدی مزبور که با معکوس کردن نسبت قیمت بر درآمد نیز به دست می‌آید، در حقیقت میزان «بازده مورد انتظار» از این سرمایه‌گذاری را بیان می‌کند. P/E یک نسبت آینده‌‌نگر است؛ یعنی تغییرات آن به برآورد سرمایه‌گذاران از وضعیت آتی شرکت بستگی دارد. بنابراین می‌توان گفت اگر P/E سهام شرکتی بالاتر از میانگین بازار یا شرکت‌های هم رده در یک صنعت باشد، سرمایه‌گذاران انتظار بیشتری از رشد سودآوری آن در مقایسه با سایرین دارند، بنابراین حاضرند تا آن را گران‌تر بخرند. بدیهی است این شرکت در صورتی که نتواند بازده مورد انتظار را ایجاد کند، به تدریج با سقوط قیمت سهام خود و تعدیل P/E مواجه خواهد شد.
متداول‌ترین مدلی که برای ارزش‌گذاری سهام و تعیین P/E از آن استفاده می‌شود، «مدل تنزیل» نام دارد که در آن با لحاظ کردن افت ارزش پول در سال‌های آتی و نیز رشد بازده سرمایه‌گذاری، ارزش کنونی یک دارایی محاسبه می‌شود. این مدل در حقیقت به سرمایه‌گذار می‌گوید که قیمت منصفانه یک دارایی با توجه به تغییرات بازدهی آن در سال‌های آینده و نیز میزان انتظارات سرمایه‌گذار از کسب بازدهی، چقدر است.
امروزه در جهان برای ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها از مدل‌های پیچیده که بیشتر براساس تنزیل جریان خالص نقدینگی قرار دارند، استفاده می‌شود. اما در ایران مدل ساده تر «تنزیل عایدات آتی» بیشتر رایج است. در این مدل، با تنزیل بازده آتی شرکت می‌توان ارزش فعلی سهم را تعیین کرد. ساده ترین حالت این مدل، مربوط به فرضیه‌ای است که در آن رشد سودآوری شرکت برای یک دوره بی‌نهایت، ثابت فرض می‌شود. این مدل «گوردون» نام دارد و با تقسیم بازده نقدی یک دارایی در دوره آْتی بر تفاضل بازده مورد انتظار (K) و نرخ ثابت رشد سودآوری آتی (G)‌، ارزش ذاتی دارایی را تعیین می‌کند.
برای درک بهتر مثال ساده‌ای را در نظر بگیرید؛ فرض کنید بازده مورد انتظار سرمایه‌گذاری در بورس تهران معادل 20‌درصد در نظر گرفته شود. البته باید توجه داشت برای به دست آوردن بازده مورد انتظار به روش علمی، روابط دقیقی وجود دارد که با در نظر گرفتن ریسک سرمایه‌گذاری، نرخ مشخصی را برای بازده مورد انتظار هر سرمایه‌گذاری تعیین می‌کند (رجوع کنید به مدل CAPM). اما در اینجا برای سهولت درک مطلب‌، وارد مقوله مزبور نمی‌شویم.
حال شرکتی را در نظر بگیرید که سود اعلامی آن در دوره جاری 100‌ریال باشد و سیاست تقسیم سود 80‌درصدی را نیز اتخاذ کرده باشد. بر اساس مدل گوردون؛ شرکتی که عایدی (EPS) آن در سال‌های آینده ثابت بماند، P/E معادل 4 واحد خواهد داشت. (P=80/0.2) بنابراین در صورتی که این سهم با P/E بالاتری معامله شود، از نظر تحلیل گر بنیادی که این تخمین و محاسبه را انجام داده Overvalue است؛ یعنی فراتراز ارزش ذاتی معامله می‌شود و خرید آن بازده مورد انتظار سرمایه‌گذاری را برآورده نمی‌کند. حال در همین مثال اگر بر فرض، انتظار داشته باشیم هر سال 5‌درصد بر EPS شرکت افزوده شود، سهام شرکت با P/E=5.3 ارزش‌گذاری می‌شود. در حالت دیگر اگر انتظار افت 5‌درصدی سودآوری شرکت را در سال‌های آینده داشته باشیم، آنگاه مدل مزبور P/E=3.2 را تعیین خواهد کرد.
بنابراین مشاهده می‌شود در مورد سهام شرکت‌هایی که در آینده انتظار ثبات سودآوری در مورد آنها وجود دارد، P/E به طور طبیعی کمتر از شرکت‌های با رشد سودآوری خواهد بود و این تفاوت در مورد شرکت‌هایی که انتظار کاهش درآمد آتی در آنها وجود دارد، بیشتر است. پس برای ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها باید قبل از هر چیز تخمین عایدات آتی را انجام داد و طبیعتا در صورتی که این تخمین نتواند انتظارات رشد درآمد را در سال‌های آینده برآورده کند، این «کاهش انتظار از سودآوری در آینده» به صورت افت P/E نمایان می‌شود.
در خصوص شرکت‌های گروه خودرو نیز با توجه به افق موجود در صنعت (رشد هزینه‌ها، ثبات قیمت فروش، اشباع نسبی بازار، اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و شوک احتمالی به بازار تقاضا و...)، انتظار رشد معنادار سودآوری در آینده نزدیک بعید به نظر می‌رسد. بنابراین سهام خودرویی متناسب با شرایط مزبور خود را با کاهش P/E هماهنگ کرده و تا زمانی که تغییری شگرف در افق آتی صنعت ایجاد نشود، نمی‌توان انتظار رشد پایدار P/E را در سهام این گروه داشت.
شروین شهریاری


22 نوامبر 2009, 10:04
مشخصات شخصی
مشاهده پست های قبلی:  نمایش بر اساس  
پاسخ به موضوع   [ 2 پست ] 

افراد آنلاین

کاربران حاضر در این تالار: Majestic-12 [Bot] و 10 مهمان


شما نمی توانید در این تالار موضوع جدید باز کنید
شما نمی توانید در این تالار به موضوع ها پاسخ دهید
شما نمی توانید در این تالار پست های خود را ویرایش کنید
شما نمی توانید در این تالار پست های خود را حذف کنید
شما نمی توانید در این تالار ضمیمه ارسال کنید

جستجو برای:
پرش به:  

Powered by phpBB © phpBB Group
تبادل لینک | تماس با ما | دریافت قیمت کالاهای معامله شده از طریق ایمیل | تبلیغات در سایت | قیمتهای روزانه کالاهای پایه ایی در سایت | نقشه سایت | صفحه اصلی سایت | مقالات سایت


تمام حقوق برای سایت بورس کالا محفوظ است. نقل و استفاده از مطالب سایت  بورس کالا فقط با ذکر نام و لینک آدرس سایت بورس کالا مجاز است.
نوشته ها و نظرات کاربران سایت ، نظر شخصی افراد بوده و لزوما مورد تایید سایت نیست
توجه : سایت بورس کالا ، یک سایت مستقل و خصوصی بوده و ارتباطی با شرکت بورس کالای ایران ندارد