|
|
|
صفحه اصلی تالار گفتگو •
مقالات سایت •
صفحه اصلی سایت •
ثبت نام •
راهنمای سایت
• جستجو • ورود •
تبلیغات
در سایت
•
نقشه سایت
•
تبادل
لینک |
|
تاریخ امروز 16 فوریه 2019, 03:47
|
مشاهده پست های بی پاسخ | مشاهده موضوعهای فعال
|
صفحه 1 از 1
|
[ 2 پست ] |
|
تحلیلی بر تحلیل بازار سنگ آهن
نویسنده |
پیام |
shahraki
عضو: 14 فوریه 2009, 09:39 پست ها: 1056
|
روشهاي تحليل و موفقیت در بازار سنگآهن بازار سنگآهن جهانی بازاری پیچیده و چند بعدی است. این پیچیدگی دلایل بسیاری دارد. اولین مساله به خود سنگآهن بازميگردد؛ مادهای استراتژیک که به محصول استراتژیکتر فولاد منتهی ميشود.
همین فولاد ماده اولیه بسیاری از صنایع است و طبیعی است که هرکدام از این صنایع از قیمت سنگآهن و فولاد تاثیر ميپذیرند و بر آن اثر ميگذارند. مساله بعدی تعداد کشورهای درگیر در این تجارت است که کنشها و واکنشهاي بسیاری در بازار پدید ميآورد. در این میان سیاستهاي داخلی کشور و شرایط آن هم اوضاع را پیچیده تر ميکند. همین موارد به همراه چندین مورد دیگر که از حوصله این مقاله خارج است، سبب شده است که تجارت سنگآهن به موضوعی بسیار تخصصی تبدیل شود، به گونهای که اندکی غفلت از شرایط و اصول بازار، بلافاصله به ضرر، حذف و ورشکستگی ميانجامد. در سالهای گذشته نیز کم نبودهاند از تولیدکنندگان و فروشندگان ایرانی که به دلیل ناآشنایی و اتخاذ تصمیمات نادرست، شرایط ناگواری را تجربه کردند. هدف این ستون که از امروز راهاندازی شده است، کاستن و حتی حذف شرایط ناگوار برای تولیدکنندگان و تاجران ایرانی است. این کار چگونه انجام خواهد شد؟ در این ستون مسائل زیر به صورت منظم مورد بحث قرار خواهد گرفت.تحلیل دو و سه ماه آینده بازار جهانی و ارائه پیشنهاد به معدنداران: یکی از اهداف مهم راه اندازی این بخش، تحلیل مسیر آتی بازار است. این کار با استفاده از اطلاعات رسیده از آخرین وضعیت بازار، تصمیمات و قراردادهای جهانی و لحاظ کردن شرایط بازار داخلی کشور انجام خواهد شد. در نهایت نیز پیشنهاداتی به معدنداران و تجار ارائه خواهد شد. بحث درباره شرايط تبدیل سنگآهن ایران به برند معتبر: تبدیل سنگآهن ایران به برند و حرکت در مسیر آن از اهداف دیگر این بخش خواهد بود. روشهاي تبدیل شدن به برند، موانع، مزایا و معایب آن نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.
آموزش نحوه استفاده از اطلاعات سایتهاي معتبر: در حال حاضر سایتهاي بسیاری وجود دارند که اطلاعات مربوط به بازار را ارائه ميکنند. برخی از این سایتها معتبر هستند و برخی نامعتبر. اولین قدم، شناخت سایتهاي معتبر و نحوه دسترسی به اخبار آنها و نحوه استفاده از این اخبار است. با این حال حتی پس از این مرحله نیز کار برای ایرانیان تمام نمیشود. اخبار سایتهاي خارجی با لحاظ کردن شرایط داخلی آن کشورها و شرایط حاکم بر بازار جهانی منتشر ميشوند و بایستی شرایط بازار داخلی کشور در آنها مدنظر قرار گیرد. بهعلاوه تاثیر این اخبار بر بازار جهانی چه از نظر مدت و چه از نظر میزان، با تاثیری که بر بازار داخلی ميگذارند متفاوت است. شناخت این تفاوت و دور ماندن از آسیبهاي ناشی از آن از اهم مواردی است که مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
حذف شوکهاي آنی در بازار کشور به وسیله اخبار صحیح تاییدشده و فیلتر کردن شایعات: در برخی موارد اخباری در بازار پخش ميشود که حالتی شوک گونه دارند و واکنشهاي ناکارآمدی ایجاد ميکنند. این اخبار به سرعت پخش ميشوند و تولیدکنندگان و تاجران، معمولا با سرعت و سرآسیمگی به آنها واکنش نشان ميدهند. این واکنشها معمولا حالت هیجانی و نامعتدلی دارند و سبب ضررهای هنگفتی برای آنان ميشود. شیوه برخورد با اخبار مهم و مقاومت در برابر شوکهاي آنی بازار، و نیز شناخت شوکهاي زودگذر از شوکهاي پایدار از مباحث مهم پیش رو است. علاوه بر اخبار واقعی، همیشه شایعاتی هم در بازار حضور دارند. برخی از این شایعات ناشی از عدم درک صحیح یک خبر است، اما برخی از شایعات عمدا تولید ميشوند تا بر روند آتی بازار تاثیرگذار باشند. برخی شایعات هم از نحوه رفتار تولیدکنندگان یا خریداران بزرگ جهانی ایجاد ميشوند. شناخت شایعه از خبر واقعی نیازمند تجربه، روابط گسترده با افراد و شرکتهاي حاضر در بازار و اطلاعات بسیار زیاد از مسائل اقتصادی و حتی سیاسی است. در این بخش تلاش خواهیم کرد تا با استفاده از افراد خبره و با تجربه، به شناخت اخبار صحیح از شایعات کمک کنیم و آسیبهاي ناشی از شایعات را که معمولا متوجه تجار ایرانی ميشود به حداقل برسانیم.
1 - جلوگیری از معاملات هیجانی و آموزشهای روانشناسی: یکی از مهمترین فاکتورهای موفقیت در بازار، تسلط بر هیجانات منفی و مثبت است. بازار یک محیط پراسترس و بسیار پویا است و همین، فشار بسیاری بر افراد درگیر در آن وارد ميکند. هیجانات چه مثبت و چه منفی، سبب سوگیری ذهنی افراد ميشود و ممکن است باعث شود تا آنها نتوانند اخبار و نشانههاي متضاد با سوگیری ذهنی خود را ببینند. در واقع معمولا افراد به آن خبر و نشانهای از بازار بیشتر اهمیت ميدهند که موافق با خواست درونی خودشان باشد. اما واقعیت آن است که بازار بر اساس خواست درونی ما حرکت نمیکند. نتیجه نیز جز ضرر و پرداخت هزینه سنگین برای روبهرو شدن با واقعیت نخواهد بود. یکی از اهداف بسیار مهم این بخش، جلوگیری از معاملات هیجانی است. در بسیاری از موارد افراد پس از یک معامله موفق، و با انگیزه تکرار موفقیت، اقدام به معاملات بعدی، بیشتر و حتی بزرگتر مينمایند بدون این که به شرایط جدید بازار و نشانههاي آن توجه کافی کنند. بحثهاي روانشناسی و مدیریت هیجانات، جایگاه پررنگی در مباحث آتی ما خواهند داشت، چرا که بخش عمدهای از ضرر و زیان تولیدکنندگان و به خصوص تجار ناشی از عدم مهارت در کنترل هیجانات ميباشد و ایجاد این مهارت، از اهداف ما خواهد بود. طبیعی است که کسب این مهارت، به سودآوری بیشتری منتهی خواهد شد.
2 - بحث درباره زيرساختهاي صنعت فولاد در كشور و لزوم تقويت آنها: يكي ديگر از مباحثي كه به آن خواهيم پرداخت، وضعيت زيرساختهاي صنعت فولاد كشور است. درحال حاضر، تصميمات مختلفي درباره سنگآهن گرفته ميشود بدون اين كه به زنجيره فرآوري فولاد – از ماده خام تا محصول نهايي- توجه كافي شود. اين امر باعث آسيبهاي بسياري به افراد دخيل در توليد و تجارت سنگآهن و فولاد شده است. واكاوي تصميمات اتخاذ شده و بحث درباره آنها يقينا به شرايط مطلوبتر بازار منتهي خواهد شد. همينطور تصميمات و سياستهاي ديگر كشورها و امكان الگوبرداري از آنها نيز مورد توجه خواهد بود مانند سياست هند در راهاندازي كورههاي احياي مستقيم كوچك. موارد ذکر شده از اهم اهداف این بخش است. همچنان که موارد مطرح شده مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت، موارد دیگری که ممکن است در شرایطی از اهمیت بالایی برخوردار شوند نیز به تناسب مطرح خواهند شد تا ارتباط واقعی با بازار حفظ شود. همینطور از پیشنهادات و نظرات شما نیز استفاده خواهیم کرد تا مطالب مفیدتر و پربارتری ارائه شود. امیدوارم که در این مسیر همگام ما باشید. مهرداد اكبريان
|
15 می 2010, 09:21 |
|
 |
iran-metal
عضو: 24 جولای 2010, 10:21 پست ها: 160
|
بازار های جهانی تحت تاثیر تقاضای سنگ آهن چین
افزایش تولید سنگ آهن و افت تقاضای فولاد در چین به برخی شرکت های معدنی خارجی لطمه وارد نموده و در کل بر بازار های جهانی تاثیر گذاشته است.
در ماه ژوئن واردات سنگ آهن به چین برای سومین ماه متوالی افت نموده به 47 میلیون و 200 هزار تن رسید. در این میان قیمت نقدی سنگ آهن از 185 دلار اوج ماه آوریل به 122 دلار در هر تن رسید.
در نیمه اول سال، واردات سنگ آهن در چین 4 درصد افزایش یافت ولی تولید داخلی 28 درصد نسبت به سال قبل بالا رفته به 485 میلیون تن رسید که در فصل دوم 6/37 درصد نسبت به فصل اول رشد داشت. قابل ذکر است سال قبل واردات سنگ آهن به چین 42 درصد رشد نموده به 628 میلیون تن رسیده بود.
افزایش تولید سنگ آهن در داخل چین علت اصلی افت واردات است که بر عرضه و تقاضای جهانی تاثیر گذاشته است.
این آمار خبر بدی برای شرکت های معدنی استرالیایی و برزیلی است که نیمی از سنگ آهن مورد نیاز چین را تامین می کنند. سال گذشته سنگ آهن وارداتی از کشور های استرالیا، برزیل و هند 3/62 درصد از کل مصرف چین را در بر گرفت.
شرکت واله پیش بینی نموده که واردات سنگ آهن به چین بازهم کاهش خواهد یافت. 40 درصد از فولاد سازان چینی در نتیجه افزایش هزنیه تولید و افت قیمت محصولات فولادی مجبور شده اند تولید را کاهش داده و یا تعمیرات را آغاز کنند. مازاد عرضه همچنان موجب کاهش تولید در این کشور خواهد شد و در فصل سوم واردات سنگ آهن را پایین تر خواهد آورد.
همچنین اتحادیه آهن و فولاد قصد دارد مجوز های واردات سنگ آهن را کاهش دهد تا بازار واردات این ماده اولیه را سامان بخشد.
قرار است به زودی مقررات جدیدی برای واردات سنگ آهن اعلام شود که شامل لزوم کسب استاندارد های بیشتر در زمینه مسائل زیست محیطی، مصرف انرژی و سرمایه های مورد نیاز خواهد بود. پیش از این اتحادیه آهن و فولاد چین اعلام نموده بود که تعداد وارد کنندگان سنگ آهن را کاهش خواهد داد چون بازار را مختل نموده اند و موجب بالا رفتن قیمت ها شده اند. اخیرا 112 شرکت چینی مجوز واردات سنگ آهن را دارند. با اعمال محدودیت های جدید، واردات سنگ آهن افت خواهد نمود و مطمئنا تعداد شرکت های دارای مجوز کاهش می یابد.
مدت هاست که چین قصد دارد وابستگی به واردات سنگ آهن را کاهش داده و عرضه داخلی را بالاتر ببرد. آمار ها نشان می دهد که افزایش تولید داخلی به طور موثری وابستگی به واردات سنگ آهن را کاهش داده است.
چین دارای 62 میلیارد و 400 میلیون تن ذخایر سنگ آهن است ولی اغلب معدن ها سنگ آهن خلوص پایین تولید می کنند که بر هزینه ها می افزاید. افزایش قیمت واردات، معدن کاران چینی را به استفاده از ذخایر داخلی تشویق نموده است.
همچنین فولاد سازان چینی در ژوئن قیمت ها را کاهش دادند که این امر در نتیجه افت تقاضا صورت گرفت. اغلب کارخانه های بزرگ قیمت های آگوست را 5 درصد کم نمودند. پس از آغاز روند صعودی در آگوست سال گذشته، در ماه آوریل قیمت ها در چین به اوج رسید ولی با اعمال سیاست های جدید دولتی برای کنترل بازار مسکن، قیمت ها باز هم نزولی شد.
با افت تقاضای فولاد در بخش مسکن و خودرو سازی، تولید فولاد چین در ژوئن به کمترین میزان در 4 ماه رسید که 53 میلیون و 770 هزار تن ثبت شد.
فولاد سازان چینی این فصل با هزینه های بالای تولید و قیمت های پایین فولاد مواجه اند و حاشیه سود محدود تری خواهند داشت در نتیجه اوضاع وخیم تر خواهد بود.
چین باید تا سال 2015 تنها 30 درصد از نیاز خود را از عرضه کنندگان خارجی تامین کند و در این راستا باید تولید داخلی را بالا برده و سرمایه گذاری در معادن کشور های دیگر را افزایش دهد.
مرکز خدمات فولاد ایران
|
08 آگوست 2010, 09:03 |
|
 |
|
|
صفحه 1 از 1
|
[ 2 پست ] |
|
افراد آنلاین |
کاربران حاضر در این تالار: - و 3 مهمان |
|
شما نمی توانید در این تالار موضوع جدید باز کنید شما نمی توانید در این تالار به موضوع ها پاسخ دهید شما نمی توانید در این تالار پست های خود را ویرایش کنید شما نمی توانید در این تالار پست های خود را حذف کنید شما نمی توانید در این تالار ضمیمه ارسال کنید
|
|