بازدید کننده گرامی! خوش آمدید. جهت دسترسی به تمام امکانات تالارهای گفتگو، لازم است با نام کاربری خود وارد شوید و اگر ثبت نام نکرده اید، ثبت نام نمایید. جهت ثبت نام اینجا را کلیک کنید.
 
راهنمایی: برای انتخاب تالار مورد نظر و مشاهده مطالب مرتبط با موضوع خود ، به صفحه اصلی تالارهای گفتگو بروید.
کانال خریداران و فروشندگان مواد پلاستیک آمار معاملات و عرضه های مواد پلیمری در بورس کالا را از طریق تلگرام دریافت کنید
تاریخ امروز 23 اکتبر 2018, 10:00




پاسخ به موضوع  [ یک پست ] 
 رکود صنعت تبلیغات در ایران 
نویسنده پیام

عضو: 04 آوریل 2010, 06:13
پست ها: 313
سال های طلایی صنعت تبلیغات در کشور سپری شده و به نظر می رسد به دلیل عدم نگرش علمی به مباحث بازاریابی در بخش تولید و بنگاه های اقتصادی باعث شده تا همزمان با رکود اقتصادی، تبلیغات تجاری روند نزولی پیدا کند. این در حالی است که به طور طبیعی نباید این سقوط در بخش تبلیغات و بازاریابی اتفاق بیفتد.

کارشناسان معتقدند، نگاه علمی به صنعت تبلیغات در کشور وجود ندارد لذا اولین هزینه ای که از فهرست برنامه های بنگاه های بحران زده حذف می شود، هزینه های تبلیغات است و شرکت ها به جای هزینه کردن تبلیغات به فرایندهای جایگزین روی آورده اند. به طور مثال بیشتر شرکت ها تخفیفات را جایگزین تبلیغات کرده اند و می توان به قطع گفت که بازار تبلیغات دچار رکود شده است.

نماد بیرونی این کاهش رونق تبلیغات باعث شده است که از حدود یک سال پیش که تبلیغات رسانه ای و محیطی در بخش خصوصی بسیار کمرنگ و تبلیغات بیشترمختص برخی شرکت های دولتی و بانک ها شده است ، در حال حاضر بیشتر برند ها تلاشی برای شناساندن محصولات جدید و یادآوری محصولات گذشته خود نمی کنند به این ترتیب به نظر می رسد که با در پیش گرفتن این سیاست تبلیغاتی در شرکت های خصوصی و صاحبان برندها در کشور، رکود در صنعت تبلیغات تشدید شود.

در این رابطه حسین داریان مدیر آژانس تبلیغاتی آویده ومشاور ارشد بخش تبلیغات شرکت تکدانه در گفتگو با سایت خبری ام بی ای نیوز می گوید: در حال حاضربیشتر شرکت ها تخفیفات را جایگزین تبلیغات کرده اند که این راه درستی برای شناساندن محصولات نیست چون محصول جدید همیشه با تبلیغات است که شناخته می شود اما نهایتا همه چیز به سیاست های تبلیغاتی شرکت ها بر می گردد و می توان به قطع گفت که صنعت تبلیغات دچار رکود شده است.

داریان تصریح کرد: شرکت ها در یک بازه زمانی خاص با کم کردن تبلیغات رسانه ای در وادی تبلیغات محیطی قدم گذاشت که این روند با توجه به بودجه و سیاست های تبلیغاتی که مدیران شرکتها در نظر گرفته اند هم اکنون تبلیغات محیطی این شرکت هم کمرنگ تر شده است .

این مسئله در میان تمامی صنایع به روندی عادی تبدیل شده است به طوری که در نیمه اول سال جاری تعدادی از برندهای شناخته شده بازارپوشاک کشور هم مجبور به تعطیلی واحدهای تبلیغاتی خود شده اند.

مدیر روابط عمومی یکی از شرکت های نام آشنای پوشاک کشور در این خصوص گفت :این شرکت هیچ گونه تبلیغاتی در این فصل ندارد و این شرکت بخش تبلیغات خود را حذف کرده است.

شرکت فوق که با هدف بسط و گسترش در بازار پوشاک وارد بازار شده بود، بخش تبلیغات خود را حذف کرده و به گفته مدیر روابط عمومی این شرکت روسای این شرکت هیچ برنامه ای برای ورود مجدد به بازار تبلیغات ندارند.

تولید کننده این مارک شناخته شده ایرانی به عنوان یک برند داخلی در زمینه تولید و فروش فعالیت می کند و بسیار ناراحت کننده است که از موضوع مهمی به نام تبلیغات چشم پوشی کند. بدین ترتیب ایکات که به عنوان یک برند شناخته شده داخلی مطرح شده بود با دلسردی تمام بدون هیچ تبلیاتی به تبلیغات گذشته بسنده کرده و این بخش مهم را حذف کرده است.

قابل ذکر است درحالی که در راستای برگزاری پنجمین کنفرانس برند با محوریت جایگاه برند سازی و مدیریت برند پس از اصلاحات کلان اقتصادی و هدفمندشدن یارانه ها سعی شد تا استراتژی های مختلفی از طرف کارشناسان به صاحبان برند ها ارائه شود، صاحب یکی از بزرگترین برندهای پوشاک کشور که چندی پیش در خبر ها آمده است این مجموعه نیز واحد تبلیغات خود را تعطیل کرده است در اعتراض خود به شرایط کنونی و شرایط پیش بینی شده برای آینده گفت: "لطفا برای ما نسخه نپیچید، انگار عقاب در قفس پرواز می کند." وی در ادامه افزود: در وضعیت فعلی مساله ما این است که چگونه می توانیم به وضعیت بازارها بعد از هدفمندسازی یرانه ها امیدوار باشیم.

این فضا باعث شده است که فضای تبلیغات به سمت کالاهای وارداتی کشیده شود. در حالی که توان شرکت های تبلیغاتی کشور باید به حمایت از تولید داخلی مشغول باشد ولی این روند به خوبی در سهم بالای تبلیغات محیطی و رسانه ای برندهای وارداتی کاملا مشهود است.

با توجه به این وضعیت به نظر می رسد، شاهد تعطیلی بسیاری از مجموعه های فعال در صنعت تبلیغات نیز هستیم که درنهایت می توان گفت تعطیلی بنگاه های رسمی تبلیغاتی کشور باعث آشفته تر شدن بازاری شده است که تا پیش از این تنها 10 درصد فضای آن شفاف بوده است.

باشنگ دبیر انجمن شرکتهای تبلیغاتی در این زمینه می گوید: در حال حاضر بیش از 2800 شرکت تبلیغاتی شناسایی شده در کشور فعال هستند که از این تعداد تنها 10 درصد در عضویت انجمن هستند و البته در همین حدود نیز تعدا شرکت هایی است که به معنای علمی در صنعت تبلیغات فعالیت می کنند.

این آمارها نشان می دهد از سال 87 تا نیمه اول سال جاری میزان تبلیغات رسانه ای از نظر رقمی افزایش پیدا کرده ولی تعداد قراردادها کاهش و میزان تخفیفاتی که در قراردادهای تبلیغاتی منعکس نمی شود، افزایش پیدا کرده است.

برآوردهای بازار تبلیغات نشان می دهد میزات تبلیغات رسانه ای اعم از تصویری و چاپی طی سال 87 بالغ بر 525 میلیارد تومان بوده است ولی میزان هزینه پرداخت شده براساس حدود عرف تخفیفات دربازار حدود 80 درصد این رقم بوده است یعنی حدود 412 میلیارد تومان رقم واقعی قرادادها بوده است. در حالی که رقم تخفیف ها در نیمه اول سال جاری که هنوز شدید رکود فعالیت های تبلیغاتی به اندازه نیمه دوم سال شدت نگرفته بود میزان تخفیفات به 48 درصد افزایش پیدا کرده است و از کل 748 میلیارد تومان قراردادهای منعقده رقم واقعی ارقام رد و بدل شده حدود 382 میلیادرتومان بوده است که این رقم با احتساب تورم دوره مورد بررسی نسبت به سال 78 به شدت کاهش پیدا کرده است.

بر اساس دیدگاه کارشناسان اقتصادی این روند به عنوان یکی از طلیعه های موج جدیدی از رکود اقتصادی در کشور است که در صورتی که دولت همچنان به سیاست های انقباضی خود در قبال تولید داخلی و حمایت از واردات ادامه دهد می تواند اخبار بد اقتصادی بیشتری به دنبال داشته باشد.

رقم تبلیغات رسانه ای در کشور

عنوان


سال 87


سال 88


نیمه اول سال 89

حجم قراردادهای منعقده (میلیارد تومان)


525.4


809.3


748.5

برآورد رقم واقعی (میلیارد تومان)


412.5


566.5


382.5

عرف تخفیفات اعمال شده(درصد)


21.5


30


48.9

منبع: سایت ام بی ای نیوز


06 دسامبر 2010, 17:05
مشخصات شخصی
مشاهده پست های قبلی:  نمایش بر اساس  
پاسخ به موضوع   [ یک پست ] 

افراد آنلاین

کاربران حاضر در این تالار: - و 13 مهمان


شما نمی توانید در این تالار موضوع جدید باز کنید
شما نمی توانید در این تالار به موضوع ها پاسخ دهید
شما نمی توانید در این تالار پست های خود را ویرایش کنید
شما نمی توانید در این تالار پست های خود را حذف کنید
شما نمی توانید در این تالار ضمیمه ارسال کنید

جستجو برای:
پرش به:  

Powered by phpBB © phpBB Group
تبادل لینک | تماس با ما | دریافت قیمت کالاهای معامله شده از طریق ایمیل | تبلیغات در سایت | قیمتهای روزانه کالاهای پایه ایی در سایت | نقشه سایت | صفحه اصلی سایت | مقالات سایت


تمام حقوق برای سایت بورس کالا محفوظ است. نقل و استفاده از مطالب سایت  بورس کالا فقط با ذکر نام و لینک آدرس سایت بورس کالا مجاز است.
نوشته ها و نظرات کاربران سایت ، نظر شخصی افراد بوده و لزوما مورد تایید سایت نیست
توجه : سایت بورس کالا ، یک سایت مستقل و خصوصی بوده و ارتباطی با شرکت بورس کالای ایران ندارد