بازدید کننده گرامی! خوش آمدید. جهت دسترسی به تمام امکانات تالارهای گفتگو، لازم است با نام کاربری خود وارد شوید و اگر ثبت نام نکرده اید، ثبت نام نمایید. جهت ثبت نام اینجا را کلیک کنید.
 
راهنمایی: برای انتخاب تالار مورد نظر و مشاهده مطالب مرتبط با موضوع خود ، به صفحه اصلی تالارهای گفتگو بروید.
کانال خریداران و فروشندگان مواد پلاستیک آمار معاملات و عرضه های مواد پلیمری در بورس کالا را از طریق تلگرام دریافت کنید
تاریخ امروز 08 دسامبر 2019, 06:09




پاسخ به موضوع  [ 3 پست ] 
 اطلاعیه شرکت نفت پاسارگاد در خصوص خرید قیر مشتریان دولتی 
نویسنده پیام
آواتار کاربر

عضو: 07 فوریه 2009, 10:45
پست ها: 956
اطلاعیه شرکت نفت پاسارگاد در خصوص خرید مشتریان دولتی از بورس کالا

با عنایت به این که کلیه محصولات شرکت نفت پاسارگاد، برابر مصوبه محترم هیات دولت از تاریخ 28/11/86 در بورس کالا عرضه می گردد و طبق قوانین و مقررات حاکم بر بورس کالا، این شرکت هیچ گونه تمایزی بین مشتریان قائل نبوده و هر مشتری می تواند به مقدار نیاز با قیمت پیشنهادی در بازار آزاد و رقابتی خرید نماید و با توجه به محدودیت تولید و در نتیجه عدم تناسب بین عرضه و تقاضای بازار و از طرفی ضرورت تامین نیاز مشتریان دولتی، می بایست مشتریان معرفی شده از سوی ارگانهای ذیربط جهت تامین نیازهای قیر یارانه ای با مراجعه به بورس کالای ایران و انتخاب کارگزار برای خود اقدام به خرید نمایند، لذا بدین وسیله به استحضار می رساند از تاریخ 15/8/88 ، کلیه مشتریان با مکانیزم ذیل می بایست اقدام به خرید نمایند.

1- ارائه درخواست قیر با امضای معتبر


2- ارائه پیش فاکتور یارانه ای به مشتری


3- واریز وجه به حساب نفت پاسارگاد


4- ارائه رسید وجه مشتری و معرفی مشتری به بورس کالا جهت خرید


5- انتخاب کارگزار توسط مشتری


6- انجام معامله در بورس کالا (واریز وجه بابت مالیات و کارمزد توسط مشتری)


7- صدور حواله فروش و تحویل قیر به مشتری


واحد فروش نفت پاسارگاد، جهت هماهنگی و ارائه اطلاعات مورد نیاز آماده همکاری است.


09 نوامبر 2009, 15:36
مشخصات شخصی

عضو: 04 آوریل 2010, 06:13
پست ها: 313
قير يارانه‌اي امسال به هيچ وزارتخانه‌اي اختصاص نيافت

رئيس كميسيون عمران مجلس در پاسخ به ادعاي يكي از مديران وزارت راه مبني بر ضرر 7 هزار ميليارد ريالي اين وزارتخانه در سال جاري بدليل عدم تحويل قير يارانه‌اي، گفت: بر اساس دستور رئيس جمهور، حواله‌هاي قير يارانه‌اي از ابتداي سال جاري به هيچ وزارتخانه‌اي اختصاص نيافته است.

در حالي كه مدير كل پشتيباني و تأمين تجهيزات فني شركت ساخت و توسعه حمل و نقل چندي پيش گفته بود: با گذشت شش ماه از سال و با وجود ارسال نامه‌هاي متعدد به رياست جمهور هنوز هيچ اقدامي در جهت تحويل قير يارانه‌اي مورد نياز به وزارت راه و ترابري صورت نگرفته است، ‌علي‌اكبر ‌آقايي مغانجويي در گفت‌گو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: تأمين قير براي وزارت راه و ترابري جزو تعهدات دولت بود، بدين ترتيب كه رئيس جمهور در پايان سال 1388 دستور داده بود قير يارانه‌اي به وزارتخانه‌ها اختصاص يابد.
وي ادامه داد: پس از آن كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي با برگزاري جلسه‌اي به دستگاه‌هاي اجرايي الزام كرد كه با توجه به دستور رئيس جمهور، ‌تمامي حواله‌هاي گرفته شده و يا پرداخت شده لازم است تا پايان سال 88 با يارانه‌ باشد اما پس از‌ سال 1388 با توجه به اينكه هدفمندي يارانه‌ها نيز اجرا مي‌شود، اصولأ بايد تنظيم قيمت صورت گيرد و دستگاه‌ها مكلف هستند ما‌به‌التفاوت قير را پرداخت كنند بنابراين پيمانكاران نبايد در اين باره ضرر كنند.
‌محمدرضا آقايي معتقد بود: اين عدم تأمين قير يارانه‌اي هفت‌هزار ميليارد ريال بار مالي جديد به پروژه‌هاي وزارت راه و ترابري تحميل كرده است و اين تحميل بار مالي در حالي است كه اين رقم در قانون بودجه سال جاري و قانون هدفمند كردن يارانه‌ها نيز پيش بيني نشده است.
بنا به گفته آقايي در اين ميان وزارت نفت هم خلف وعده كرده است و مابه‌التفاوت مبلغ قيري كه مقرر شده است، توسط پيمانكاران وزارت راه و ترابري خريداري شود به صورت نقدي به حساب وزارتخانه واريز نكرده است.
‌آقايي گفته بود: ‌در جهت حل اين مشكل ضمن انجام مكاتبات با وزير راه و ترابري و رياست جمهور، جلسات مختلفي نيز با شركت‌هاي نفت "جي " و "پاسارگاد " برگزار شده است بدين ترتيب از ابتداي سال جاري قير مورد نياز پيمانكاران از محل قيمت آزاد تأمين مي‌شود، اما طي مذاكراتي كه صورت پذيرفته قرار بر اين است تا شركت‌هاي جي و پاسارگاد با قيمت آزاد و در قبال 25 تا 30 درصد پيش پرداخت توسط پيمانكاران و با تضمين وزارت راه و ترابري، قير مورد نياز پيمانكاران را تامين كنند.‌


25 اکتبر 2010, 13:14
مشخصات شخصی

عضو: 13 فوریه 2009, 15:30
پست ها: 468
فشار سودجويان براي بازگشت یارانه به بازار قير

باوجود اين‌كه طبق قانون، قير از 28 بهمن 1386 از طريق بورس کالا عرضه مي‌شود، اما همچنان طبق گفته مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، برخي ارگان‌ها اين شركت را براي عرضه قير يارانه‌اي تحت فشار قرار مي‌دهند.

در اين باره علي‌رضا رجب‌پور ، معاون مدير بازرگاني شركت پخش فرآورده‌هاي نفتي در مورد فشار برخي سازمان‌ها براي عرضه يارانه‌اي قير تصريح كرد: اين سازمان‌ها به حمايت‌هاي دولتي در تامين قير عادت كرده بودند و طبيعي است كه در مقابل تغييرات صورت گرفته واكنش نشان دهند.
وي با اشاره به اينكه اكنون قيمت قير در بورس واقعي است، خاطرنشان كرد: امسال يارانه‌ قير قطع شده و هيچ گونه قير يارانه‌اي به وزارتخانه‌هاي راه و ترابري و كشور عرضه نشده است.

دلايل حذف يارانه قير
به گفته كارشناسان، پيش از صادرات قير، قيمت هر تن از آن فقط 200 تومان بود، اما از زماني كه صادرات آن آغاز شد، تفاوت قيمت زيادي بين نرخ صادراتي و مصرف داخلي ايجاد شد. زماني كه نرخ صادرات هر تن قير به 73 دلار رسيد، نرخ داخلي آن هشت هزار تومان بود؛ بنابراين قاچاق قير وسوسه‌برانگيز شد و بسياري از افراد ترجيح دادند قير را با قيمت داخلي خريداري و صادر كنند. يكي از ديگر دلايل عمده قاچاق قير، توليد نشدن قير در كشورهاي همجوار ايران (به جز عراق) كه تاسيسات توليدي ندارند و همچنين تقاضاي زياد اين كشور‌ها براي قير بود. در اين شرايط بسياري از شركت‌ها به دريافت سهميه هر تن قير به نرخ دولتي 100 دلار اقدام مي‌كردند و به اين ترتيب قيري براي صادر كردن باقي نمي‌ماند، اين در حالي است كه بخش عمده‌اي از قير توليدي توسط افراد خاص خريداري و پس از مخلوط شدن با فرآورده‌هايي مانند نفت كوره به صورت غيرمستقيم قاچاق مي‌شد.

فشارها به وزارت نفت براي ادامه پرداخت قير يارانه‌اي در حالي است كه با ورود قير به مجموعه محصولاتي كه از طريق بورس كالا عرضه مي‌شوند، علاوه بر بهينه و منطقي شدن مصرف و جلوگيري از قاچاق، موجب تمايل دوباره كشورهاي همسايه به واردات رسمي قير از ايران و همچنين اصلاح و افزايش كيفيت قير شده است. ضمن اين‌كه قطع يارانه قير به يك‌باره صورت نگرفته است، بلكه به گفته ضيغمي - معاون وزير نفت، با وجود عرضه قير در سال 1386، به دستور رييس جمهور فقط در سال 1388 براي قير 700 ميليارد تومان يارانه پرداخت شد.
كارشناسان عقيده دارند كه علاوه بر اين، براي جلوگيري از ايجاد چالش‌هاي احتمالي در روند فعاليت مصرف‌كنندگان، با عرضه قير از طريق بورس كالا، اقدامات حمايتي نيز ديده شده است. به طوري كه در دوران گذار قيمت يارانه‌اي به قيمت‌ واقعي قير از طريق بورس كالا، كليه قراردادهاي قبلي فروش قير به مصرف كننده‌ها با همان قيمت‌هاي يارانه‌اي عملي شد.

شركت پالايش و پخش: يارانه قير به ما ربطي ندارد
در همين رابطه مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي در مورد پرداخت دوباره يارانه قير از سوي اين شركت، توضيح داد: اين موضوع به ما ربطي ندارد. ما به مجلس نيز توضيح داديم كه مواد اوليه‌ قير مربوط به بخش خصوصي است و از طريق بورس عرضه مي‌شود.
وي قيمت عرضه قير در بورس را 380 تومان و قيمت يارانه‌اي آن را 87 تومان اعلام كرد و افزود: طبيعي است كه اين‌گونه پشت بازار بورس دلالي راه بيفتد و حواله‌هاي قير دست به دست بچرخد! ضمن اين‌كه اگر قرار است در اين زمينه يارانه‌اي داده شود، بهتر است آن را به وزارتخانه‌هاي مرتبط بدهند، تا از اين طريق از دلالي جلوگيري شود. بنابراين درحال حاضر مقرون به صرفه نيست كسي قير را با اين قيمت واقعي بخرد و با صرف هزينه‌هاي جانبي قاچاق كند.
ارزش قير مصرفي در داخل كشور با احتساب قيمت 95 هزار تومان براي هر تن در مجموع حدود 350 ميليارد تومان مي‌شد، در حالي كه در مقايسه با قيمت جهاني كه حدود 400 دلار براي هر تن است، ارزش واقعي آن 1376 ميليارد تومان است كه اين تفاوت 1376 ميليارد توماني ميان ارزش يارانه‌اي و واقعي قير توسط دولت پرداخت مي‌شد، ولي اكنون با حضور در بورس اين مشكل كاهش پيدا كرده است.
اگر چه به گفته رجب پور از ابتداي امسال تاكنون هيچ‌گونه يارانه‌اي براي قير پرداخت نشده ‌است، اما بايد ديد شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي تا چه زماني مي‌تواند در مقابل فشارهاي وزارتخانه‌هاي كشور، راه و ترابري و مسكن و شهرسازي مقاومت كند؟

راهي ديگر براي قاچاق قير
از سوي ديگر با وجود اين‌كه با عرضه قير در بورس از قاچاق قير كاسته شده ‌است، اما سعيد مرتضوي - رييس ستاد قاچاق كالا و ارز، در مورد قاچاق قير البته اين‌بار از نوعي ديگر، اظهار كرد: برخي افراد در مشهد و تهران با مراجعه به كوره‌ها، سوخت آنها را مي‌خرند و با دپو كردن سوخت و تبديل آن به قير، آن را زير 50 درصد قيمت صادراتي مي‌فروشند.
البته اين شيوه از قاچاق كه به دليل دسترسي آسان به مواد اوليه قير آن‌هم با قيمت يارانه‌اي است، به نظر مي‌رسد با اجراي كامل طرح سامانه‌ درخواست فرآورده‌هاي نفتي كه طبق آن نياز واقعي مصرف‌كننده مشخص مي‌شود، قابل كنترل باشد.
ایسنا


13 نوامبر 2010, 10:57
مشخصات شخصی
مشاهده پست های قبلی:  نمایش بر اساس  
پاسخ به موضوع   [ 3 پست ] 

افراد آنلاین

کاربران حاضر در این تالار: - و 24 مهمان


شما نمی توانید در این تالار موضوع جدید باز کنید
شما نمی توانید در این تالار به موضوع ها پاسخ دهید
شما نمی توانید در این تالار پست های خود را ویرایش کنید
شما نمی توانید در این تالار پست های خود را حذف کنید
شما نمی توانید در این تالار ضمیمه ارسال کنید

جستجو برای:
پرش به:  
 cron
Powered by phpBB © phpBB Group
تبادل لینک | تماس با ما | دریافت قیمت کالاهای معامله شده از طریق ایمیل | تبلیغات در سایت | قیمتهای روزانه کالاهای پایه ایی در سایت | نقشه سایت | صفحه اصلی سایت | مقالات سایت


تمام حقوق برای سایت بورس کالا محفوظ است. نقل و استفاده از مطالب سایت  بورس کالا فقط با ذکر نام و لینک آدرس سایت بورس کالا مجاز است.
نوشته ها و نظرات کاربران سایت ، نظر شخصی افراد بوده و لزوما مورد تایید سایت نیست
توجه : سایت بورس کالا ، یک سایت مستقل و خصوصی بوده و ارتباطی با شرکت بورس کالای ایران ندارد