در قسمت اول توضيحاتي درباره شاخصهاي كالايي داده شد و در اين قسمت تعدادي ديگر از شاخصها مورد بررسي قرار ميگيرد.
شاخص R.J/CRB Index
در سال 1957 شاخصي به عنوان شاخص رويترز(Reuters CBR Index) براي ارزيابي قيمت كالاهاي اساسي در آينده بوجود آمد. تا سال 1961اين شاخص 9 بار دچار تغييرات شد و هر بار با طراحي جديد و اضافه شدن متغيرهاي جديد به آن تغيير يافت، اما در همه حال به عنوان يك مقياس براي ارزيابي بازار مطرح بوده است تا جايي كه در آن سالها كالاهايي چون تخم مرغ، جو، كائوچو، سيب زميني و پشم نيز در آن بود امااين نوع از كالاها در سالهاي بعد حذف گرديد و تنها كالاهايي با ابعاد جهاني در آن باقي ماند. در آن سالها اين شاخص بيشتر در محدوده مواد غذايي بود و ارزيابي آن وضعيت غذا را در دنيا به نمايش ميگذاشت. اما در سال 1987 با اضافه شدن نفتخام، گازوئيل، گاز طبيعي و جايگزيني گندم به جاي ساير اقلام غذايي به شكل كنوني آن تغيير فرم داد. و در نهايت در سال 1995اين شاخص توانست شكل كلي خود را به دست آورد و پس از 10 تغيير اساسي شاخص رويترز به شاخص R.J/CRB Index تغيير نام يافت تا تاريخ جديداين شاخص آغاز شد. این شاخص در ابتدا یعنی در سال 1974 شامل 27 قلم جنس بود که طی سالها کمتر شده و سرانجام در سال 2005 به 19 قلم محصول رسید. در حال حاضراين شاخص شامل 19 كالاي اساسي است و تغييرات قيمتي دراين كالاها در 4 دسته كلي مورد ارزيابي و محاسبه قرار ميگيرند و در دورههاي يك تا 6 ماه ميانگين قيمت آن دوره، مبناي محاسبات مربوط به شاخص است.
در حال حاضر 19 كالاي اين شاخص عبارتند از : 1- آلومينيوم 2- كاكائو 3- قهوه 4- مس 5- ذرت 6- پنبه 7- نفت خام 8- طلا 9- نفت كوره 10- روغن خوك 11- دام زنده 12 - گاز طبيعي 13- نيكل 14- آب پرتقال 15- نقره 16 - سويا 17- شكر 18- بنزين بدون سرب 19- گندم
جالبترين كالاياين شاخص آب پرتقال است. هر چند در ايران اين كالا جزو كالاهاي اساسي نيست، اما در ساير نقاط دنيا داراي بورس ميباشد مانند بورس آب پرتقال ريودوژانيروي برزيل كه واحد معامله آن مانند واحد نفت، بشكه است.
ارزش وزني و نحوه دسته بندي شاخص R.J/CRB Index
شاخص R.J/CRB Index به چهار دسته كلي براي رسيدن به هدف خود تقسيم بندي شده است كه دسته اول صرفا شامل مشتقات نفت خام و دسته دوم شامل هفت كالاي بسيار پرطرفدار و پرخريدار (Highlyliquid) است. دسته سوم شامل چهار كالاي نسبتا پرطرفدار و دسته چهارم شامل 5 كالاي توليدي مختلف با ارزش است.
بهجز گروه يك در سه دسته ديگر تماميكالاها با ارزش وزني يكسان هستند. در جدول شماره يك ارزش وزني شاخص آمده است.
در مجموع، اين شاخص را علاوه براين 4 دسته به دو صورت ديگر نيز ميتوان ارزيابي كرد؛ روش اول بر اساس كالاهاي 19گانه مانند شكل شماره يك.

منبع دنیای اقتصاد نویسنده : محسن پروان